Met gevoel voor detail, kwaliteit en originaliteit worden pianisten door Stichting Toucher benaderd om in één van de programmeringen te op te treden. Hieronder een overzicht van pianisten die door Stichting Toucher geprogrammeerd zijn. 

 

Thomas Beijer

Land: Nederland
Geboortejaar: 1988
Eerste optreden voor Stichting Toucher: 9 maart 2022

Beijer begon met pianospelen toen hij acht jaar was, en had toen les van Loes Geusebroek. Toen hij elf was begon hij met lessen in muziektheorie en muziekgeschiedenis bij Martin Kloos. Vanaf 2002 had hij les van Marjes Benoist in de jong-talentklas van het Conservatorium van Amsterdam (Sweelinck Academie). Ook in 2002 zorgde het Studiefonds voor Jonge Meesters ervoor dat hij masterclasses kon volgen bij Elza Kolodin in Italië. Andere masterclasses had hij bij Jorge Luis Prats, Murray Perahia, Emanuel Ax, Menahem Pressler, Jacques Rouvier en Pascal Devoyon. Vanaf zijn zestiende jaar studeerde Thomas Beijer bij Jan Wijn aan het Conservatorium van Amsterdam, waar hij in mei 2009 met een 10 cum laude de bacheloropleiding afsloot. In juni 2011 sloot hij, eveneens met de hoogst haalbare onderscheiding, de masteropleiding af.

Beijer behaalde een eerste prijs op het Prinses Christina Concours. In 2006 was hij winnaar van de nationale finale van het SJMN-concours, waarmee hij werd uitgeroepen tot 'Jong Muziektalent van het Jaar'. Tevens won hij de prijs voor de beste vertolking van een hedendaags werk. Een jaar later won Thomas Beijer zowel de eerste prijs als de publieksprijs op het concours van de Young Pianist Foundation. In 2012 was hij laureaat en winnaar van de publieksprijs op het concours Dutch Classical Talent (voorheen Vriendenkransconcours), een initiatief van het Koninklijk Concertgebouworkest en Radio 4. De muzikant is in februari 2022 de Nederlandse Muziekprijs toegekend.


Willem Brons

Land: Nederland
Geboortejaar: 1937
Eerste optreden voor Stichting Toucher: 8 maart 2023

 

In 1963 debuteerde Willem Brons in de Kleine Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam en kreeg in alle dagbladen uitermate lovende kritieken. Naar aanleiding van een Bachrecital maakte deze criticus gewag van: “een ongewone, bevrijdende Bachavond. Brons leeft zich niet uit in deze muziek, maar beleeft Bach met een grote vanzelfsprekendheid”. Later signaleerde dezelfde recensent Willem Brons´ grote betrokkenheid en affiniteit met de late Beethoven. Velen spelen het oeuvre van de late Beethoven, maar weinigen zijn geroepen het te kunnen spelen”. Brons behoort tot deze zeldzame groep kunstenaars: hij is mentaal verknocht aan Beethovens stijl. Niet alleen in Nederland maar met name in Japan waar hij vanaf 1983 regelmatig optreedt, lezingen geeft en doceert, geldt hij ook als een van de belangrijkste Schubert-vertolkers van deze tijd.

Uiteraard beperkt zijn repertoire zich niet tot Bach, Mozart, Beethoven en Schubert. Zo behoort ook het romantische repertoire tot zijn bagage. Daarnaast heeft Willem Brons een groot aantal van Mozarts pianoconcerten vertolkt, o.a. met het Concertgebouworkest.

Naast concerterend instrumentalist heeft Willem Brons een grote reputatie als docent.  Ook schreef hij talrijke artikelen in tijdschriften over allerlei in muzikaal opzicht interessante onderwerpen.

Willem Brons was tot 2005 voorzitter van EPTA-Nederland. Vanaf 1968 was hij 50 jaar verbonden als docent aan het Conservatorium van Amsterdam waar hij niet alleen piano doceert maar ook kamermuziek en liedbegeleiding.

In 2003 ontving Willem Brons een koninklijke onderscheiding: Officier in de Orde van Oranje Nassau en in 2018 de Andreas-penning van de stad Amsterdam.

 


Camiel Boomsma

Land: Nederland
Geboortejaar: 1990
Eerste optreden voor Stichting Toucher: 1 maar 2023


Camiel Boomsma heeft succesvol samengewerkt met een aantal gerenommeerde musici, waaronder pianist Severin von Eckardstein, met wie hij duorecitals heeft uitgevoerd. Boomsma is een vaste gast op internationale festivals. In 2018 was hij een van de genomineerden voor de Grachtenfestivalprijs. Camiel heeft op vele festivals gestaan, zoals het Grachtenfestival in Amsterdam en het Musica Sacra Festival in Maastricht.

Camiel trad als kamermusicus op in alle mogelijke formaties en vormt een vast trio met cellist Michael Stirling en violist Joris van Rijn, respectievelijk solocellist en concertmeester van het Radio Filharmonisch Orkest. Momenteel heeft Camiel ook een duo met klarinettiste Marieke Vos, met wie hij in 2020 de stichting Stichting Mirantibus oprichtte.

De ‘Wagner-reis’ van Camiel Boomsma wordt wereldwijd geroemd. In 2013 ontving hij een prestigieuze beurs van de Internationale Wagner Stiftung, waardoor hij Bayreuth kon bezoeken om de Wagner Festspiele bij te wonen. In datzelfde jaar maakte hij zijn gewaagde albumdebuut, waarvoor hij vele zelden uitgevoerde pianotranscripties ontdekte. Op zo'n jonge leeftijd verraste hij pers en publiek met zijn diepe begrip voor Wagners muziek. Zijn opnames ‘Transcriptions for piano’ en ‘Porazzi’ voor Etcetera Records kregen lovende kritieken in BBC Music magazine, Diapason, Trouw, NRC, De Volkskrant en vele andere publicaties.

Voor zijn album Musings in 2017 koos hij voor poëtisch en romantisch repertoire van Chopin en Schubert, dat tijdens het concert grote indruk op zijn publiek maakte. Dit album is uitgebracht op Challenge Records International en is vergeleken met opnames van Radu Lupu en Marc-André Hamelin. De Volkskrant schreef: 'Boomsma's vingers hebben een fluwelen toets'.

Zijn laatste album Unfold, met werken van Liszt en Schubert, werd door de pers met veel lof ontvangen. ‘Je houdt constant je adem in met deze romantische goochelaar, wachtend op de volgende noot die komt.’ In juni 2021 bracht Camiel zijn nieuwe album ‘Rediscovered’ uit, gewijd aan de vergeten muziek van de Nederlandse componist Gerhard Hamm (1835-1904). met veel enthousiasme en interesse ontvangen door onder meer de Britse Gramophone, het Belgische De Standaard en het Italiaanse RAI3. Op 16 november 2021 is Camiels boek 'Brieven aan de Meesters' uitgebracht door Uitgeverij IJzer.

 


Daria van den Bercken

Land: Nederland
Geboortejaar: 1979
Eerste optreden voor Stichting Toucher: 17 februari 2022


Daria van den Bercken (Utrecht, 31 augustus 1979) is een Nederlandse pianiste van Russische afkomst.

Zij werd in 1990 toegelaten tot de jong-talent-klas van het Rotterdams Conservatorium. Daar studeerde zij bij Mila Baslawskaja, bij wie zij in 2002 aan het Conservatorium van Amsterdam afstudeerde. Daarnaast studeerde zij bij Naum Grubert, bij Leonard Hokanson en bij Menahem Pressler aan de Indiana University, waar zij haar MM en Performer Diploma for Soloists behaalde.

Van den Bercken maakte in 2007 haar debuut bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Joann Falletta met het pianoconcert van Clara Schumann. 

Daria van den Bercken specialiseert zich in onder meer in barokmuziek op de moderne piano, zoals de zelden gespeelde klaviermuziek van Georg Friedrich Händel, die zij propageerde met opvallende acties, zoals huisconcerten in Amsterdam en een concert in São Paulo in de zomer van 2012, waarbij zij met haar concertvleugel aan een hijskraan hing. Zij zet zich graag in voor minder bekende muziek van componisten als C.P.E. Bach, Clara Schumann, en Lili Boulanger.

Daria van den Bercken won in haar jeugd eerste prijzen op op het nationale Prinses Christina Concours, alsmede op het Steinway Concours en het concours van de Stichting Jong Muziektalent Nederland. In maart 2005 was ze prijswinnares op het Vriendenkransconcours van het Concertgebouw in Amsterdam, en in 2006 won zij de Debuut Publieksprijs naar aanleiding van de nationale serie Het Debuut. Zij won deze in 2008 opnieuw, ditmaal met het trio Strobos-Van den End-Van den Bercken. In 2012 ontving Daria de Amsterdamprijs voor de Kunst, een van de meest prestigieuze prijzen van de hoofdstad. In 2018 werd Daria's album Domenico Scarlatti and Daria van den Bercken genomineerd voor de Edison Publieksprijs.

 


Jaap Eilander

Land: Nederland
Geboortejaar: 1984
Eerste optreden voor Stichting Toucher: 6 november 2020

 

Jaap Eilander, winnaar van het Petrof Piano Concours, studeerde in 2009 af op hoofdvak piano aan het ArtEZ-Conservatorium van Enschede. Hiervoor volgde hij pianolessen bij o.a. Herman Riphagen en later bij Geoffrey Madge aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Ook volgt hij regelmatig lessen en masterclasses bij bijvoorbeeld Mikhail Markov, Marietta Petkova, Kateriina Liimatainen, Ralph van Raat en Fred Oldenburg.

Jaap Eilander is regelmatig te horen tijdens kamermuziekconcerten en bij het begeleiden van solisten en koren. Ook het solorecital is een belangrijk onderdeel van zijn concertpraktijk. Hij trad op in o.a. het Concertgebouw Amsterdam, Paleis Soestdijk, Kasteel de Vanenburg, Kurhaus Scheveningen en verschillende concertzalen in binnen- en buitenland zoals in Anhalt-Köthen (DL), de plek waar Bach zelf werkzaam is geweest.

Bijzonder was het optreden van Jaap in 2008 tijdens de opening van het Nationaal Muziekkwartier in Enschede waarbij de toenmalige koningin Beatrix aanwezig was en het concert rechtstreeks werd uitgezonden op televisie.

Begin 2012 verscheen zijn eerste solo-cd met werken van Schumann, Chopin, Liszt en Prokofiev getiteld ‘Arabeske’, gevolgd door twee Bach-albums in 2015 en 2020 en een romantisch album met werken van Sibelius, Grieg, Schubert en Rachmaninov.

Van zijn hand verschenen een aantal Bach bewerkingen voor piano die aftrek vinden in geheel Europa en daarbuiten.

Als pianodocent heeft Jaap Eilander in 2013 een eigen lespraktijk in Deventer opgezet voor kwalitatief hoogstaand piano onderwijs.


Nicolas van Poucke

Land: Nederland
Geboortejaar: 1992

 

Nicolas van Poucke begon op zijn zesde met pianolessen en maakte op dertienjarige leeftijd zijn debuut in Het Concertgebouw. Sindsdien is hij te gast in de bekende Nederlandse concertzalen en op podia in onder andere Duitsland, Frankrijk, Tsjechië, Groot-Brittannië, Canada en de Verenigde Staten.

Nicolas komt uit een muzikale familie. Zijn ouders speelden allebei in het Radio Symfonie Orkest, moeder op altviool en vader als trompettist. Op 10 februari 2019 gaf Van Poucke een Chopin-recital in de Kleine Zaal van Het Concertgebouw, waardoor hij door tijdschrift De Nieuwe Muze beschreven werd als “een van de originele vrijdenkers onder de jonge pianisten”.


Met diverse orkesten vertolkte hij pianoconcerten van onder andere Mozart, Beethoven, Gershwin, Poulenc en Rachmaninov. In 2006 won hij zowel het Prinses Christina Concours als het Steinway Internationaal Piano Concours, in 2009 was hij laureaat van de European Union Piano Competition en in 2010 van de YPF Piano Competition. Na optredens in Het Concertgebouw, Royal Festival Hall London, Philharmonie Berlin, Philharmonie Essen en in landen als Cuba, Korea, Italië en Frankrijk; en onder leiding van niet de minsten: Jurjen Hempel, Conrad van Alphen, Roderick Cox en Roberto Beltran-Zavala, kwam in 2013 (tijdens het Grachtenfestival) zijn debuut-cd op de markt (onder eigen beheer): I believe in Bach, the Father, Beethoven, the Son and Brahms, the Holy Ghost of Music.